اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

نگرانی باغداران آذربایجان‌ غربی از پیچ و خم‌های صادرات سیب با عوارض غیرمنطقی

ایجاد عوارض صادراتی برای سیب درختی، سبب دلواپسی و نگرانی باغدارانی شده که هنوز نتوانسته اند سیب تولیدی خود را از سردخانه‌ها روانه بازار کنند.

نگرانی باغداران آذربایجان‌ غربی از پیچ و خم‌های صادرات سیب با عوارض غیرمنطقی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، امسال در حالی صادرات انواع محصولات کشاورزی با چالش مواجه شده که روش‌های متعدد و آزمون و خطا، به صادرات و بازاریابی محصولات کشاورزی صدمه زده و صادرکنندگانی که با واقعی شدن نرخ ارز شرایط مساعدی برای صادرات و رقابت در بازارهای بین‌المللی پیدا کرده بودند، انگیزه خود را برای فعالیت در این عرصه از دست دادند.

این سیاست‌ها علاوه بر ایجاد فشار مضاعف به صادرکنندگان، بی‌تعهدی به خریداران بین‌المللی و از دست دادن اعتماد آن‌ها را نیز به دنبال داشته و این بخشنامه‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه دولت که یک‌شبه صادر شده و ضمانت اجرایی قوی ندارند، سبب کاهش انگیزه آن‌ها در ادامه فعالیت صادراتی است.

از سوی دیگر، سیاست های غلط دستگاه‌های متولی از جمله ناکارآمدی روش‌های ترویج کشاورزی، ناتوانی در بازاریابی محصولات کشاورزی، ناتوانی و کم‌تجربگی در ایجاد و بهره‌گیری از صنایع تبدیلی و در نهایت سنتی بودن بخش کشاورزی آذربایجان غربی، سبب شده تا امروزه میزان تولید سیب درختی این استان بیش از نیاز کشور باشد و هر ساله شاهد دپوی سیب درختی و در نهایت فساد این سیب‌ها در سردخانه‌ها باشیم.

نمونه این ناهمانگی را می‌توان در اظهارنظر و اخبار منتشره در رسانه‌های مختلف مشاهده کرد؛ به طوری که طی هفته‌های گذشته، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صادرات روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ هزار تا ۳ هزار تن سیب درختی از استان خبر داد و دیروز هم استاندار آذربایجان غربی در حالی از ایجاد عوارض صادراتی برای سیب خبر داد که سردخانه‌های استان پر از سیب درختی است و با توجه به وضعیت موجود، پیش‌بینی می شود سیب تولیدی باغداران استان، امسال نیز در سردخانه‌ها فاسد شود.

به نظر می رسد، باید مسئولان به جای پشت میز نشینی و اعلام نگرانی از صدور بخشنامه‌ها و تصمیمات پایتخت‌نشینان، بتوانند علاوه بر تنظیم قیمت سیب درختی در بازارهای داخلی و ایجاد توازن در این بازارها، با صادرات و بازاریابی سیب درختی، مانع فساد سیب در سردخانه‌ها شوند.

انعقاد توافق نامه اوراسیا به منظور تخفیف تعرفه عوارض ورودی سیب

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ابتدای آبان ماه ۷۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان دپو شده بود که با تمهیدات انجام گرفته، در حال حاضر، فقط ۴۰۰ هزار تن در سردخانه‌ها مانده که این میزان نیز تا نوروز وارد بازار می‌شود.

جلیلی با بیان اینکه روزانه ۲هزار و ۵۰۰ هزار تا ۳ هزار تن سیب از مبادی مختلف از استان خارج می‌شود، تصریح کرد: مقصد این سیب‌ها عمدتا افغانستان، پاکستان و عراق است.

وی به توافق نامه اورسیا اشاره کرد و گفت: این توافق‌نامه مرداد امسال به منظور تخفیف تعرفه عوارض ورودی به کشورهای اتحادیه اوراسیا منعقد شده است.

استاندار آذربایجان غربی خواستار حذف عوارض صادراتی سیب درختی شد

استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره به مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور مبنی بر برقراری عوارض صادراتی برای محصول سیب درختی به منظور تنظیم بازار شب عید، گفت: در همان لحظات اولیه تصویب این مصوبه مراتب اعتراض استان را به وزارت صمت و جهادکشاورزی اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه به وزارت صمت تضمین لازم جهت تامین سیب مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان داده شده است، افزود: وزارت صمت برای تنظیم بازار شب عید ۲۵ هزار تن از محصول سیب استان را خریداری کرده و ما اعلام آمادگی کرده ایم که جهت حذف عوارض صادراتی سیب، استان آمادگی تامین سیب مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان را دارد.

اعتراض سازمان صمت نسبت به عوارض صادراتی سیب اعتراض

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: نسبت به مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور مبنی بر برقراری عوارض صادراتی برای محصول سیب درختی اعتراض داریم.

رضا بابایی اظهار داشت: پیرو دستور مقام عالی استان نسبت به این مصوبه در راستای حفظ بازارهای صادراتی استان به قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اعتراض کرده ایم.
وی افزود: با تدابیر اتخاذ شده ده از مجموع ۷۵۰ هزار تن سیب موجودی در سردخانه‌های استان، کمتر از ۳۰۰ هزار تن باقیمانده و روزانه شاهد صادرات ۳ هزار تنی این محصول هستیم.

وی گفت: علیرغم اینکه روند صادرات سیب استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اما برای حفظ بازارهای صادراتی به مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور اعتراض کردیم که نسبت به تجدیدنظر در آن خوشبین هستیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول